Rådgivere innen sosiale fagfelt gir råd og veiledning til enkeltmennesker, familier og grupper som har sosiale og personlige vanskeligheter. De hjelper klienter med å utvikle sine evner og med få tilgang til ressurser og støttetjenester i forbindelse med problemer forårsaket av arbeidsløshet, fattigdom, funksjonshemning, rusmisbruk, kriminell atferd, samlivsproblemer mv.
Ferdighetsnivå:
Veldig god
Sjekk din lønn
- Flertallet av Rådgivere innen sosiale fagfelt tjener en lønn mellom NOK26,807 og NOK64,198 per måned i 2024.
- En månedslønn for inngangsnivå Rådgivere innen sosiale fagfelt varierer fra NOK26,807 til NOK46,427.
- Etter å ha fått 5 års arbeidserfaring, vil inntekten være mellom NOK31,403 og NOK51,949 per måned.
Salary Calculator
Oppgaver
- Intervjue klienter individuelt, i familier eller i grupper for å vurdere situasjonen og problemene deres, og avgjøre hva slags tjenester som trengs
- Analysere klientenes situasjon og presentere alternative tilnærminger for å løse problemene
- Utarbeide saksjournaler og rapporter for domstoler og rettsprosesser
- Tilby rådgivning, terapi og meklingstjenester og legge til rette for gruppebehandling for å hjelpe klienter med å utvikle de evner og den innsikt de trenger for å ta tak i og løse de sosiale og personlige problemene sine
- Planlegge og gjennomføre hjelpeprogrammer for klienter og henvise dem til instanser som kan gi dem finansieringsbistand, juridisk hjelp, bolig, medisinsk behandling mv.
- Etterforske mistanker om mishandling og omsorgssvikt og beskytte barn og andre personer i fare
- Hjelpe domfelte i løpet av og etter soning med å forandre holdninger og atferd og til å integrere seg i samfunnet, for å forhindre fortsatte lovovertredelser
- Gi råd til fengselsdirektører og nemder angående fengsling, løslatelse eller alternativ straff av en domfelt, og vilkår for dette
- Virke som talsperson for klientgrupper i samfunnet og arbeide for løsninger på problemer som angår dem
- Utvikle forebyggende og inngripende programmer som passer til samfunnets behov
- Opprettholde kontakt med andre sosialtjenester, utdanningsinstitusjoner og helsevesen som har med klienten å gjøre for å gi og få informasjon om klientens situasjon og framgang